Snart jullov

Jag undrar om man någonsin kan få ett lugnt december. Det här med julklappar har jag tänkt på massor men ändå så har jag fått stressa. Nu kanske egentligen stressen ligger i att hämta alla paket, jag har i princip beställt alla julklappar via nätet. Det är smidigt som bara den men använder man inte bilen så kan det bli besvärligt att hämta vissa paket. Sen ska man slå in allt och det tar sin lilla tid och speciellt när man har en liten kille som gillar uppmärksamhet. Jag ska försöka slå in så många jag kan nu medan de stora är i skolan. W kan få ligga på golvet och titta på. 

William vaknade tidigare än vanligt, 6:30 så det var ändå inte galet tidigt men det resulterade i att han somnade strax innan halv åtta så jag ger mig nog inte på någon promenad efter att barnen är lämnade. Det blir fullt fokus på paketinslagning istället. 

I eftermiddag är det avslutning på skolan. Vi börjar med fika i Linns klassrum för att en timme senare lyssna på lågstadieelever som ska sjunga och därefter är det fika i Lukas klassrum. Sen är det dags för det efterlängtade jullovet. Om jag ska vara ärlig så är det inte efterlängtat från min sida. Hittills denna veckan har barnen bara bråkat och jag kan inte påstå att jag ser framemot att ha de bråkandes här hela lovet. 

Igår eftermiddag, när William var trött, satte jag igång Nalle Puh på tv:n. Mest bara för att ha något igång eftersom jag tänkte dammsuga när han somnat. Han toktittade på tv:n och det är väl inte första gången han tittar men han brukar inte titta så som han gjorde igår. Efter en stund blev det lite väl tungt så han fick ligga i sitt nest i soffan. Han hittade tv:n och fortsatte titta en stund till och sen somnade han.  (null)
Jag har tänkt på att mina barn liksom har haft olika, jag hittar inget bra ord men om man jämför från Lukas så har de sen "utvecklats" till något lättare. Lukas tex, honom skulle jag vagga till söms. Det funkade att somna i vagnen ute men inne var det vaggandet i famnen som gällde, även på nätterna. Han kunde ibland också ha svårt att somna så han var svår på det sättet. Jag tror att han lyckats somna själv två gånger under hela sitt första år. Linn sov i princip hela nätterna redan från födseln. Men även hon ville bli vaggad, fast endast dagtid. Det som är gemensamt för dessa två är att det nästan aldrig gått att lägga ner efter att de somnat i famnen. Det var väl lite svårare med Lukas men inte mycket lättare med Linn. William, han sover på nätterna precis som Linn. Precis som de andra två gillar han att bli vaggad och kräver det ibland men han kan också somna själv, som igår. Det händer inte ofta men det händer. Det är heller inga problem att lägga ner honom efter att han somnat. Undrar om nästa bebis skulle bli ännu lättare då. Det är dock inget jag kommer ta reda på.  (null)