Helsingör

Eftersom barnen fortfarande har sommarlov vill vi fortsätta att hitta på saker med dem. Det är lite svårare nu när Joakim har börjat jobba men denna veckan har ändå gått väldigt bra. Idag hade vi bestämt att vi skulle åka till Helsingör och gå på sjöfartsmuseet. Käka korv, kolla in museet, äta glass och bara ha det mysigt. Det gick skitdåligt. Barnen var taggade på att åka iväg men redan innan vi åkte ville Lukas hellre åka till Bakken och sånt gör mig så arg. Här har vi planerat en grej och så vill de hellre göra andra saker. Inte okej. Vi gick till bussen och där fick vi tyvärr vänta väldigt länge och jag förstår att det är jobbigt för barnen att vänta men att sitta vid en busshållsplats i tjugo minuter borde de kunna klara av. Väl på bussen var de kissnödiga och Linn tycker att 12 minuter på bussen är fruktansvärt lång tid. När vi kom till Knutpunkten fick återigen vänta på att få gå på båten och då blev de lite smått tjuriga igen. Sen fick vi äntligen kissa och då blev de båda helt plötsligt VRÅLHUNGRIGA. Så fort vi kom över till Danmark så stannde vi vid första bästa korvkiosk och åt korv. Därefter gick vi mot museet. Ingen unge var då på speciellt bra humör. Inte så att de gapade och skrek men de verkade liksom inte taggade. Väl inne på museet kunde man leta efter sex st legomöss och få en liten grej om man lyckats hitta alla. Vi letade och Lukas sa inte så mycket utan verkade fokuserad. Linn däremot var tjurig och otrevlig mot oss alla. Jag fick inte gå en meter ifrån henne för då började hon gapa. De hade ett rum fullt med lego där barnen fick leka. Linn hade kul där och då passade Lukas på att tjura lite.
Sen fick de sin belöning för att ha hittat råttorna och det var ett papper med en klippdocka, kul grej liksom Så jäkla tråkig. Linn blev vansinnig över att jag inte gjorde som hon sa och började gapa. Då gick vi direkt till båten och åkte hem. Ingen fick glass. Hon gapade hela vägen tillbaka. Just nu har jag inte tålamod till sådana här saker. Jag orkar inte. Jag var själv nära att bryta ihop av massa olika saker. På båten fick de köpa godis. Jag var väldigt tydlig med att Linn fick godis för att Lukas hade skött sig. Hade han betett sig likadant så hade ingen fått något. Att Linn var sådär sur kan ha berott på att hon hade skor som var för små. Hon har sina andra hos Andreas och det märkte vi inte förrän vi skulle åka. Hon hade ont i fötterna men klagade egentligen inte förrän vi satt på båten hem. Väl hemma så slockande jag som ett ljus. Hade så ont överallt och har det fortfarande. Nu ska vi snart äta middag. Egentligen längtar inte jag tills barnen börjar skolan men det är så jobbigt att de ska tjura hela tiden. Lukas var skitsur hela eftermiddagen och kvällen igår. Då bara bråkar och bråkar och jag orkar inte. Det är säkert därför de bråkar, för att jag inte orkar. Jag gick och lade mig tio över åtta igårkväll för att jag blev så trött på dem.