Midsommardagen

Midsommarafton igår. Många har typiska midsommartraditoner. Det har inte jag. Midsommar för mig som barn brukade spenderas på Öland där min farmor och farfar hade en sommarstuga (som nu min faster har ärvt i förtid). Eftersom min farmor och farfar är Jehovas vittnen så firar de inte midsommar. Dock åt vi ändå nypotatis, sill, köttbullar, gräddfil, gräslök och självklart jordgubbstårta. Var det fint väder gick vi ner till havet och badade men annars var vi alla fullt nöjda med att hänga vid stugan och kanske spela krocket. Fina minnen. Det här med att dansa kring midsommarstång är därför inget jag har någon speciell relation till. Har något vagt minne av att vi hade en midsommarstång innan mamma och pappa skilde sig, men hur många gånger den kom upp vet jag inte. Så egentligen är det väl just firandet med människor man inte känner som jag inte har upplevt som barn kanske gör idag. Jag har iallafall fina midsommarminnen och kan ibland känna sorg över att den tiden är förbi. Även som tonåring var jag hellre hos farmor och farfar än ute med kompisar. Jag har firat midsommar i 30 år och jag tror att jag varit lätt berusad en eller två av dessa, vilket jag har förstått är ganska udda. I år har barnen firat midsommar på Öland, dock inte med mig. Jag fick frågan igår av Sanne om det är något jag tycker känns jobbigt. Mitt svar då var att "nej, för mig är julen viktigast". Och ja, så är det. Men en stund efter så började jag tänka lite mer på det och när vi satt och åt så var jag nära att resa mig och låsa in mig på toaletten för att tokgråta. Det gör ont att de inte är med mig hela tiden. Fast att det såklart är skönt att få andas lite. Men jag kan inte slappna av fullt ut när de inte är med mig. De gör mig vansinnig och trött men de ska vara hos mig, det bara är så.
Jag kom på det för en stund sedan att i vanliga fall är vi ifrån varandra två dagar varannan vecka. De åkte till Andreas i onsdagskväll och skulle då egentligen komma hem idag. MEN, de kommer inte förrän imorgon. Så två dagar blev till tre och det märks. En helg klarar jag men detta är för mycket. Vill inte ens tänka på hur det ska bli när de är borta en hel vecka. 
 
Vi har inga större planer idag. Det regnar ute så vi kommer iallfall hålla oss inne. Tanken är att vi ska ha visning här under den veckan vi är hos mamma och pappa så jag ska försöka plocka lite idag. Kanske köra ett varv med dammsugaren också. Får se vad jag pallar.