Första VFU

Då var det söndag. Den här veckan har känts väldigt lång. 
Den här veckan har jag varit på min första VFU, alltså praktik. Den skolan jag fick tilldelad kommer jag vara på under alla mina VFU-perioder. Jag fick Allerumskolan och det är perfekt, den ligger typ 15-20 minuter härifrån. Veckan började med en introduktionsdag på Filbornaskolan där vi träffade lite folk som berättade om hur det är att arbeta i Helsingborgsstad. Det var inte jätteintressant men jag fick möjlighet att träffa min handledare i lugn och ro och prata lite om hur veckan skulle se ut. I tisdags var det då första dagen på skolan. Jag var inte ett dugg nervös och det tyckte jag var ganska konstigt. Första dagen blev ganska mycket. De hade ett studiebesök på brandorama och där var vi i tre timmar. Dagen avslutades med personalmöte. Halv fem slutade jag. I onsdags var det lite bättre men den bästa dagen var nog i torsdags. Jag hade koll på allt och hade hälsat både en och två gånger på de flesta. I torsdags hade jag också fler pauser mot de andra två dagarna och det behövs verkligen. Min handledare bestämde att jag skulle följa med klassen dessa dagar och det var skönt för då fick jag koll på flera olika lektioner och det kändes kanon. Jag var där i tre dagar och det var en skön mjukstart. När jag kommer dit i mars igen så vet jag vart jag kan ställa min matlåda, jag vet vad eleverna heter och jag kommer känna igen personalen. Men det ligger alltså fyra och en halv månad bort. 
 
William är ju familjens lilla huligan. Här står han och ropar rätt ut, det hade varit ganska kul att veta vad som rör sig i hans huvud. 
 
I fredags var jag i Landskrona och träffade min VFU-lärare och den gruppen hon har. Det var ganska skönt att få komma tillbaka till de rutinerna. Imorgon är det skola igen och nu är det fullt upp med de två examinationerna som tillhör den här kursen. Jag börjar bli ganska nervös inför dem och känner väl att jag inte riktigt har koll. Jag får försöka tagga till nu i veckan och läsa på. 
 
Vi har haft en ganska lugn helg. Igår var det simning med Linn och annars lugnt. Idag ville Linn att vi skulle åka iväg på något så vi åkte till Saluhallen och åt middag. 
Det var gott och alla blev proppmätta. 
 
Nu har vi haft Joakims pappa på besök. 
Jag ska börja läsa boken som ska vara läst till på tisdag och sen får kvällen bli lugn.