Potträning!

 Vi är inne på dag 9 av Williams potträning. Vi köpte en bok som pushar för lite mer fokuserad potträning. Alltså inte bara ha pottan framme som barnet kan prova lite då och då. Här ska man köra all in från dag 1. Vi valde dock att behålla blöja nattetid eftersom vi har en del övernattningar inplanerade. Jag köper allt de skriver i boken. Att barn inte behöver visa tecken på att de är "redo" för att det ska funka. Självklart tar det längre tid om barnet inte själv har visat intresse så är det ju med det mesta. Ur miljösynpunkt vill jag också sluta så snabbt det bara går. Jag har haft tre blöjbarn och det går år en hel del blöjor. Så jag är ganska pepp på att han ska sluta nu och vägrar ge upp. 

Dock går det ganska segt. Vi har ett ganska bestämt barn, vilket jag gillar. Jag älskar att han har en egen vilja och att han inte gör saker för att andra vill det utan väntar tills han själv är intresserad. Såhär har han alltid varit med allt. Dock gör det potträningen lite jobbig. Det i kombination med att jag varit supertaggad och velat se framsteg snabbt har inte varit så bra. Jag gör mitt bästa för att ge honom mer utrymme men jag vill också försöka fånga kiss i pottan så han kan känna sig stolt. Det är alltså svårt att backa och ändå vara där. Han kan hålla sig ganska så bra och vaknar alltid torr efter vilan. Men pottan vill han inte sitta på. Förutom när han inte måste kissa. Idag har han dock satt sig där efter han kissat på golvet. 

Jag har försökt göra pottan rolig. 
Det funkade litegrann. 
Igår satt han där en lång stund och Pippi mitt emot. 

Tillslut, efter 30 minuter i mitt knä och pottan framförs sig, sparkar han bort pottan och kissar på golvet. Dock var jag snabb och fick fram pottan och fångade det sista kisset i den. Så stolt han blev.
Kolla bara. 
Han tömde den själv i toaletten och vi kramades efteråt. Idag när han kissat har jag bett honom gå till pottan som är precis bredvid. Men det gör han inte utan kissar klart på golvet. Det är frustrerande för jag vet att han kan. Om han bara hade provat så hade det släppt för honom. Jag antar att det bara gäller att ha tålamod. 

Nu har Joakim fyra veckors semester, fast idag är han på svensexa. På måndag åker vi till Borås och kommer fylla hela skötväskan med ombyte så det finns utrymme för mycket kiss.