Vår sommar hittills

Just nu är jag, Joakim och William i Karlshamn på Långasjönäs camping. Vi har hyrt en stuga där vi varit i ett dygn nu. Imorgon åker vi hem. Jag och Joakim har som tradition att göra något för oss varje sommar. Dock har det väl blivit sådär sedan William föddes eftersom vi på olika sätt behövt anpassa oss efter honom. Förra året var vi i Landskrona på Örenäs slott, då fick vi kasta i oss maten eftersom William inte ville sitta kvar. Tanken var egentligen att vi skulle åkt utan William det här året men nu blev det inte så, kanske nästa sommar. Hur som helst, det är ganska magiskt här. Vår stuga ligger på en liten kulle med utsikt över sjön, dock har vi också utsikt över andra stugor och bilar men vår uteplats ligger mot de andra stugornas ingång så det känns ändå ganska tomt på folk.
Joakim tog sig ett dopp redan igårkväll medan jag och William väntade till idag. Jag gillar mer havet då jag tycker det är lite obehagligt att inte kunna se botten men jisses vad skönt det var i vattnet. Joakim och William försökte fånga fisk vilket gick sådär. William var inte supertaggad så vi stannade inte jättelänge.
Dagen började jag med en "springtur". Målet är att kunna springa 5 km och idag var det dag 1. Det gick förvånansvärt bra ändå. Springa är inte riktigt min grej och på Crossfiten är det löpningen som kör slut på mig vilket då också påverkar resterande träning eftersom jag inte pallar så mycket mer efter. Men nu vill jag försöka ändra på det.

Lunch idag åt vi på Mormors bakeri. Ett supermysigt ställe. Ett litet hus där det serverades vegetarisk lunch i trädgården där även maten tillagades i stora kastruller. Det fanns också en liten lekplats där barnen kunde leka vilket direkt uppskattades av William.
Imorgon åker vi dit igen för att fika. Deras bakverk såg magiska ut.

Efter lunchen körde vi till Kreativum där fokus egentligen skulle ligga på deras dinosaurieutställning men William tyckte de var läskiga så det blev inte jättemycket av det.
De både rörde sig och lät. Han tyckte att vi skulle hålla oss lite på avstånd vilket egentligen är väldigt bra såhär i Coronatider.
Nu är vi tillbaks i stugan och bara tar det lugnt. Av någon anledning är jag helt slut. Förhoppningsvis blir det ett bad till innan dagen är slut. Igårkväll satt vi här ute och pratade, löste korsord och åt chips och choklad. Imorgon ska vi som sagt åka hem och då ska jag städa ute i vårt förråd och förbereda inför vår tippenrunda. Allt ska gås igenom och en del behöver nog köras till tippen.

I fredags körde jag Lukas och Linn till Andreas och där stannar de tills på fredag.

Men ok, vad har vi mer gjort?

Första stoppet var väl Tosselilla. Dit åkte vi med familjen Ek.
Det var ett riktigt lyckat besök. William blev helt såld och har velat åka dit sedan vi satte oss i bilen för att köra hem. Lukas och Elias var lite trögstartade men när de väl kom igång hade även de två kul. Linn fick hänga med mig och tillslut gav hon upp väntandet på Sanne som skulle åka den värsta karusellen med henne och åkte den själv, två gånger. Vi hade med oss matsäck vilket gjorde att alla kunde äta när de ville vilket underlättar väldigt mycket. Allas humör är lättare att hålla i schack om det snabbt och lätt går att ta något litet att äta. På lördag åker vi dit igen med samma sällskap, hoppas det blir minst lika bra den här gången.

Nästa anhalt var Astrid Lindgrens Värld. Vi åkte dit på söndagen utan någon brådska. Utöver ett lunchstopp på McDonalds tog vi en fikapaus vid en fin sjö.
När vi kom fram gjorde vi oss hemmastadda i stugan, vi åt middag, köpte snacks och kollade sedan in området. Lukas och Linn övade på att stå på händer, vi gjorde en quiz om just parken och hade det mysigt. Vi var alla ganska trötta efter resan och tillslute blev det lite grinigt. Men alla somnade och sov bra hela natten.
På måndagen gick vi in i parken. Till min besvikelse verkade inte William lika taggad på allt som fanns där som jag trott. Min upplevelse var att han för det mesta var sur och var inte alls intresserad av att prova på det som fanns att göra.
Dock älskade han föreställningarna vilket också förvånade mig. Lukas och Linn har inte direkt visat intresse för sånt innan men uppenbarligen är inte alla barn likadana.
Det roligaste där var att Lukas blev skrämd av en gubbe som satt i en fängelsecell.
Lukas var inte beredd på att det skulle vara något därinne så när han fick syn på gubben blev han riktigt rädd. Hahahaha!
Strax innan parken stängde åkte vi hem. William somnade ganska snabbt men vaknade tyvärr ganska snabbt också och därefter var han förbannad. Vi fick stanna och försöka få honom att kissa (vi ser ett mönster att han ofta blir arg när han är kissnödig men vill då inte kissa vilket bidrar till ännu mer ilska). Resten av hemresan gick det upp och ner, han somnade inte igen och fick väl inget utbrott men balanserade på gränsen hela tiden. Såhär efteråt tror jag ändå han gillade Astrid Lindgrens Värld och hade vi åkt dit igen hade det kanske blivit annorlunda.

Jag, Joakim, William och Zoey tittade på Pettsson och Findus på Hembygdsparken i Ängelholm. Det var uppskattat men tyvärr slutade det med sura miner. William ville att Zoey skulle följa med oss hem vilket hon inte ville och då blev han lite sur.

Lukas gillar KFC och fast att vi andra inte är så taggade så försöker vi vara tillmötesgående och planerade därför in en dag i Lund. Först åkte vi till Vattenhallen Science center där barnen fick prova på lite olika experiment. Alla barnen gillade det och vi stannade så pass länge att alla fick prova på det de ville.
Vi tog oss också en titt på Domkyrkan, jisses vad stor den är. Fast att jag inte är religiös mer än att jag firar de kristna högtiderna så måste jag ändå säga att jag älskar kyrkor. Det fick mig också att fundera på att gå med i Svenska kyrkan igen bara för att bidra till att kyrkorna får stå kvar.
Dagen avslutades på KFC och MAX. Lukas och Linn tog kyckling och vi andra tre åt hamburgare.

I tisdags åkte vi till Norrköping. Den här gången hade vi med oss lunch. Vi körde så långt vi kunde, sen behövde William kissa och då stannade. Här fick vi till en födelsedagshälsning till Sanne.
När vi kom fram checkade vi in på Vildmarkshotellet och tittade in i vårt minimala hotellrum, vi snålade lite och tack och lov gick det bra ändå. När vi gjort oss lite hemmastadda kollade vi in resten av hotellet och hittade spel och pysselrummen.
Jag, Lukas och Linn spelade Vildkatten. Jag och Lukas fick dela på förstaplatsen med våra 112 poäng. Linn kom tvåa med sina 54.
Vi hade bokat bord på restaurang Bakfickan som ligger i hotellets källare.
Det var ingen superhöjdare men mat fick vi. Efter maten tappade vi bort Linn men jag lyckades hitta henne precis när paniken började smyga sig på. Vi fick också till lite bad i deras pool. Trots coronaanpassat så fick vi vara där i en lagom bra stund. Planen var och jag, Lukas och Linn skulle besöka hotellets gym men det var dessvärre 15 årsgräns så det bidde inget med det. Kvällen avslutades i sängarna till Morden i Midsomer.
På morgonen åt vi hotellfrukost, någon gång måste jag lära mig att inte ta så mycket av samma sak. Jag tar alltid brödskivor och brödbullar och sen orkar jag inget annat. När alla var mätta packade vi ihop oss och körde till Kolmårdens djurpark. William var riktigt taggad och första stoppet blev i Bamses värld. Första åket blev Godiståget, en berg och dalbana som hade rätt bra fart i sig för att vara en karusell för barn, tyckte jag i alla fall.
Vi tittade på djuren.

Höjdpunkten för Williams del var Gondolen. Den gick högt upp och vi fick se bland annat lejon och björnar.
Två föreställningar fick vi också till. Eller en och en halv för vi kom typ i mitten av den ena.
Vi tittade också på delfinföreställningen Hope men jag fick gå ut med William mitt i för han var sur. Jag blev väldigt ledsen över det, delfinföreställningen är ju något att det bästa med Kolmården.
Joakim och Linn åkte deras träberg- och dalbana Wildfire. Det är den snabbaste träberg- och dalbanan i Europa och den näst högsta i hela världen. De var båda rätt skakiga när de kom ner därifrån. Dagen avslutades på Bamses värld där köerna till karusellerna var ganska långa och som då bidrog till en del dötid. Vi gick mot bilen innan de stängde. Middag åt vi på McDonalds och sen somnade William i bilen och sov i princip hela vägen hem där han sedan somnade om i vår säng. En väldigt lyckad resa skulle jag vilja säga.

Här i Långasjönäs är grillen igång och det blir korv och vegokorv med bröd till middag. Den där lunchen känns fortfarande så det blir lagom med en lättare middag. Solen skiner och det är ganska magiskt att sitta här och bara njuta. Hit vill jag åka fler gånger, kanske vill Lukas och Linn följa med nästa gång.

Imorgon börjar Joakims sista semestervecka. Tiden går snabbt och snart är det inte långt kvar tills skolan börjar igen för barnen och sedan för mig. Tidigare den här veckan kände jag mig inte alls redo för att börja skolan igen. Det märks att det här läsåret tagit hårt på mig men snart är jag nog redo att dra igång mitt sista år som lärarstudent. Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att få börja jobba. Slippa plugga, få känna mig mer fri även i den gråa vardagen. Men det sista året ska jag nog klara.

Men än är det några veckors njut kvar. Bland annat en tripp till Tosselilla igen och sen till Varberg med mamma, pappa och mina syskon med respektive och barn. Vilken sommar vi har ändå!